10 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, wybierając szkołę językową dla dziecka

10 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, wybierając szkołę językową dla dziecka

 

Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego pełną parą zaczynają pracować szkoły językowe. Rodzice planują swoim pociechom zajęcia dodatkowe, a wśród nich stałą pozycją są dodatkowe, pozaszkolne (i poza-przedszkolne) lekcje języka obcego. Warto wykorzystać niezwykłą chłonność dziecięcych umysłów i począwszy od 4-6 roku życia zaproponować im zajęcia z wybranego języka. Oczywiście forma tego procesu powinna zostać dostosowana do etapu rozwoju możliwości maluchów, o czym pamięta każda dobra szkoła językowa, która otwiera swoje podwoje również dla najmłodszych. Ale czy obserwowana przez was placówka wie, jak podejść do procesu nauczania kilkulatków? Jak to ocenić? Na co zwrócić uwagę, wybierając szkołę dla swojej pociechy? Oto 10 rzeczy, o których warto pamiętać.

1. Poczta pantoflowa

Rodzice dzieci, które uczęszczają lub uczęszczały do danej szkoły są źródłem niezwykle cennej (jeśli nie najcenniejszej) wiedzy na jej temat. Zapytaj o opinie znajomych, porozmawiaj z rodzicami oczekującymi na swoje pociechy pod szkołą. Nie bagatelizuj informacji z pierwszej ręki – spróbuj wybadać również małych kursantów, tu możesz liczyć na pełne szczerości, spontaniczne opinie, które mogą powiedzieć ci najwięcej o wartości szkoły. Jeśli nie znasz nikogo, kto uczęszcza na dany kurs, poszukaj w internecie. Pamiętaj jednak, że internetowe fora i fanpage pełne są anonimowych wpisów, których wartość należy traktować dość umownie, zwłaszcza jeśli pochodzą od jednego niezadowolonego klienta, który zdecydował się wylać swoje żale właśnie w internecie.

2. Dobre relacje rodzic – szkoła

Zbadaj formę i poziom, w jaki organizowany jest kontakt i relacje z rodzicami dzieci. Dobre szkoły dbają o możliwość bezproblemowego komunikowania się z opiekunami swoich małych kursantów. Zależy im na pozytywnych relacjach, nie unikają, lecz namawiają do współdziałania i monitorowania postępów, trudności w nauce, obecności na zajęciach. Dowiedz się, w jaki sposób i jak często szkoła informuje o postępach w nauce dziecka i o jego funkcjonowaniu na zajęciach. Systematyczny i klarowny system przepływu informacji na ten temat jest niezwykle istotny. Dobre szkoły przekazują tę wiedzę w formie raportów, podczas spotkań z rodzicami (grupowych i indywidualnych). Koniecznie sprawdź, kto czuwa nad merytoryczną stroną prowadzonych zajęć. Opieka metodyka gwarantuje monitorowanie poziomu nauczania. Osoba sprawiająca tę funkcję powinna być dostępna dla rodzica, odpowiedzieć na jego pytania czy rozwiać wątpliwości.

3. Odwiedziny

Opinie opiniami, ale nie obejdzie się bez osobistej wizyty w siedzibie szkoły. Wizyta ta ma na celu sprawdzenie, w jakich warunkach odbywają się zajęcia. Jak wyglądają sale, czy są wystarczająco przestronne i jasne, atrakcyjne z perspektywy dziecka, odpowiednio wyposażone w pomoce naukowe. Czy w pomieszczeniu, w którym odbywają się zajęcia dla mniejszych dzieci jest przygotowane miejsce, na którym możliwe będzie przeprowadzenie aktywnych form nauki (wykładzina, pufy, worki do siedzenia). Smutne sale z rzędem ławek z krzesełkami nie będą zachęcającym i odpowiednim miejscem dla kilkuletnich maluchów. A może placówka organizuje zajęcia pokazowe? Koniecznie o to zapytaj! To idealna okazja do przyjrzenia się, jak wygląda lekcja, jak radzi sobie dany lektor z grupą i jak nasza pociecha reaguje na nauczyciela, jak odnajduje się w danej formie zajęć.

4. Wyczuj klimat

Odwiedzając szkołę masz szansę wczuć się w klimat w niej panujący. Istotne jest nie tylko to, w jaki sposób obsługa traktuje klientów, ale i jak wyglądają relacje między samymi współpracownikami. Czy wyczuwa się przyjazną, pełną sympatii atmosferę? Czy może w powietrzu “wisi” napięcie iskrzące między lektorami czy administracją? Ten, wydawałoby się mało istotny z punktu widzenia klienta szczegół, potrafi mieć niebagatelny wpływ na całokształt działania placówki i odbijać się również na uczących się w niej kursantach.

5. Kwalifikacja do grupy

Niezwykle istotną kwestią jest sposób, w jaki twoje dziecko zostanie zakwalifikowane do grupy. Prócz oczywistych kategorii wiekowych (różnica wieku dzieci w grupie nie powinna przekraczać dwóch lat), dziecko powinno zostać przydzielone do grupy zbliżonej poziomem znajomości języka (jeśli dziecko ją posiada) lub zdolności do jego nauki. W dobrej szkole językowej kwalifikowanie malucha odbywa się za pośrednictwem metodyka lub lektora odpowiedzialnego za tę kwestię. Jeśli o przydzieleniu do grupy decyduje np. pani sekretarka, z którą załatwiamy również sprawy organizacyjne – może to być niepokojącym sygnałem na temat jakości danej placówki.

6. Wszystko o lektorze

Szkołę językową tworzą przede wszystkim ludzie, a w szczególności nauczyciele, którzy wlewają naszym pociechom wiedzę do głów. Czy proponowany lektor ma wystarczające kompetencje, doświadczenie, kwalifikacje? Praca z młodym uczniem jest specyficzna, łączy się z ogromną odpowiedzialnością, wymaga konkretnych umiejętności pedagogicznych, a nawet odpowiedniego typu osobowości. Rodzice dzieciaków często upierają się przy wyborze native speakera, jako osoby prowadzącej zajęcia. Tymczasem wydaje się, że w pracy z dziećmi o wiele istotniejsze od bezwzględnej znajomości języka i nienagannej wymowy są kompetencje pedagogiczne i doświadczenie w pracy z maluchami.

7. Umowa pod lupą

Przed podjęciem współpracy należy niezwykle starannie przestudiować umowę, jaką podpisujemy ze szkołą. Dokument powinien w jasny sposób określać najważniejsze założenia waszej współpracy: liczbę godzin w semestrze, cenę, informację na temat zastępstw, nieobecności (zarówno dziecka, które często choruje, jak i lektora), odwołanych zajęć, podręczników, dodatkowych konsultacji czy pomocy dydaktycznej. Bardzo istotna jest kwestia ew. rezygnacji z kursu – na jakiej zasadzie może się to odbyć, jakie są warunki takiego ruchu? Warto przyjrzeć się umowie pod tym kątem i nie dać się “wkręcić” w mało przejrzyste umowy nie do rozwiązania.

8. Cena a jakość

Kwoty za podobne kursy w kilku szkołach językowych mogą różnić się od siebie nieznacznie (10-20%). To oczywiste, cena zależy od wielu czynników – lokalizacji, liczebności grup, dodatkowych materiałów, “atrakcji” czy prestiżu szkoły. Jednak już kurs tańszy od większości na rynku o połowę powinien wzbudzić podejrzenia. Czy za tak niską ceną może stać wysoka jakość, dobry, usatysfakcjonowany zapłatą, a więc i zadowolony z pracy, lektor, porządne materiały, niezbędne pomoce naukowe? Być może kwota jest tak niska, bo grupa jest dwa razy liczniejsza albo zajęcia trwają 45 zamiast 60 minut i odbywają się w mało atrakcyjnym lokalu? Warto to sprawdzić i darować sobie i dziecku nieprzyjemnych rozczarowań. I koniecznie ustal, co dokładnie obejmuje wymagana przez szkołę suma (ksero, podręczniki, materiały dodatkowe, akcesoria plastyczne, woda, etc.?).

9. Forma zajęć

Jeśli szukasz kursu językowego dla swojego przedszkolaka, wiesz pewnie, że posadzenie go do ławeczki i kolorowanie obrazków to zajęcie jedynie na chwilę, które grozi szybkim znudzeniem i tzw. “zmęczeniem materiału”. Zasypanie go masą materiału, potężnymi porcjami gramatyki również przyniesie skutek odwrotny do oczekiwanego: dzieciak się wynudzi, zrazi i myśl o lekcji hiszpańskiego będzie skutkowała bólem brzucha, głowy, marudzeniem lub inną, mniej lub bardziej znaną “jednostką chorobową”. Zorientuj się, jakie formy zajęć prześwietlana przez ciebie szkoła językowa oferuje dla dzieci w danej grupie wiekowej. Dobre szkoły wiedzą, jak trafić do maluchów. Taniec, muzyka, śpiew, drama – to przykłady aktywności, które sprawdzą się jako sposób na naukę najmłodszych kursantów. Inwencja szkoły w tym temacie powinna powiedzieć ci sporo o jej klasie.

10. Program nauczania

Dobre, doświadczone szkoły, które swoją pozycję budują latami mają swoje programy nauczania, dostosowane również ze względu na kategorie wiekowe swoich kursantów. Uczą w oparciu o własne programy i podręczniki – poproś o wgląd do nich i nie wahaj się pytać o szczegóły. Nie daj się skusić “super-ofertom” obiecującym nauczenie twojego dziecka języka w podejrzanie krótkim czasie (“Angielski w miesiąc!”). Nauka języka to żmudny proces, w którym przekazywanie nowej wiedzy jest równie istotne (o ile nie istotniejsze), co jej systematyczne i konsekwentne utrwalanie. Dowiedz się, jak wygląda i jaką ma wartość certyfikat, który otrzymuje się po zakończeniu nauki. Czy jest zgodny z wymogami Kuratorium Oświaty? Przy wyborze szkoły warto zwrócić uwagę na posiadanie akredytacji zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 20 grudnia 2003 roku.

Może również to Ciebie zaciekawi?

8 sposobów, aby zmotywować dzieci do nauki języka obcego

8 sposobów, aby zmotywować dzieci do nauki języka obcego

Motywacja jest kluczowym czynnikiem w procesie nauczania. W nauce języka obcego poza szkołą, gdzie za brak postępów nie grozi jedynka czy powtarzanie klasy - jeszcze ważniejszym. Nie jest to łatwe zadanie, ale dzięki kilku prostym sposobom, zupełnie możliwe. Jak zmotywować dzieci do…
Czytaj artykuł
Wszystkie wpisy
Czym jest langzie?

Langzie to największa polska porównywarka szkół i kursów językowych. Z nami znajdziesz swój wymarzony kurs w swoim mieście!

Znajdź kurs
hola!
Salut :-)