8 sposobów na motywowanie uczniów do nauki języka

8 sposobów na motywowanie uczniów do nauki języka

Motywacja jest motorem, w zasadzie niezbędnym dla powodzenia planowanych czy rozpoczętych działań. To oczywiste, w zasadzie wszyscy o tym wiedzą. Jednak już mniej oczywiste jest to, jak ją zdobyć, utrzymać i wykorzystać jej moc.

Osoby uczące się języków obcych motywowane są w przeróżny sposób. Dzieci zachęcane są zabawą, różnorodnością zajęć. Dorosłych napędza perspektywa pracy za granicą lub w międzynarodowym zespole, wyjazd zagraniczny, chęć poznania kogoś przez internet. Taka motywacja, oparta na konkretnym celu, działa zazwyczaj świetnie.

A co zrobić, kiedy brak jest jasno sprecyzowanego celu, do którego dąży uczący się?

Uczenie uczniów w klasie czy grupie, która nie uczy się “po coś konkretnego”, bywa trudnym zadaniem dla nauczyciela. Dlatego też ważne jest, aby prócz nauczania języka, wykonał jeszcze jedną pracę – zbudował motywację w swoich uczniach.
To spore wyzwanie, ale od powodzenia tej akcji zależeć będzie nie tylko poziom wiedzy uczniów, jakość i charakter zajęć, ale i poziom satysfakcji z codziennej pracy i zadowolenia z siebie po drugiej stronie.
Jak budować motywację u swoich uczniów? Jakie strategie będą pomocne w osiągnięciu celu? Oto 8 sposobów na rozbudzenie i podtrzymanie motywacji w swoich uczniach. Spróbujcie wykorzystać jedną, kilka albo wszystkie z nich i dając siłę do działania innym – weźcie porcję do motywowania siebie.

#1 Świeć przykładem

Pomyśl: jakimi chciałbyś, żeby byli twoi uczniowie? Prawdopodobnie przychodzą ci do głowy określenia takie jak: przygotowani, zainteresowani lekcją, tobą, zaangażowani, uśmiechnięci (bądź chociażby w dobrym humorze;) ), aktywni. Ułóż swoją listę, spójrz na nią, a następnie odnieś do siebie samego. W skrócie: bądź takim, jakim chcesz, żeby byli twoi uczniowie.

#2 Zwiększaj ich poczucie pewności siebie w uczeniu się języka

Wzmacnianie pozytywne – to klucz, którym dobry pedagog powinien posługiwać się tak często, jak to możliwe. Otwieraj zamknięte drzwi pochwałą, uznaniem, podkreśleniem wagi wysiłku, jaki został włożony w pracę. To ważne szczególnie dla uczniów słabszych, bo skoro ocena nie motywuje, trzeba znaleźć inny sposób i dodać coś od siebie. To może być nawet spojrzenie pt. “Dobra robota” za prawidłową odpowiedź, uściśnięcie dłoni za dobrze napisany test, uśmiech, głośne “Wow!” za rozwiązanie zadania. Chodzi o to, żeby nie bazować na ocenach, ale podpierać je czymś więcej, czymś, co będzie jak wisienka na torcie.

#3 Rozwijaj dobre relacje z uczniami

Miękkie umiejętności, empatia, uwaga, jaką poświęcasz uczniom, zaangażowanie, sygnały, że są dla ciebie istotni, mogą przynieść dużo więcej, niż oceny na koniec kursu czy roku szkolnego.

#4 Postaraj się, żeby zajęcia były interesujące

Tu sprawdza się “marchewka”, która działa na najmłodszych. Różnorodność, atrakcyjna forma, tematyka interesująca ludzi w ich wieku – postaraj się, aby na lekcji nie wiało nudą,a uczniowie z niecierpliwością czekali, na to, co dla nich dziś wymyśliłeś.

#5 Promuj autonomię ucznia

W grupie, a już na pewno w klasie zazwyczaj jest tak, że uczący się nie są na tym samym poziomie, że ich mocne i słabsze strony także są różne. Różnicując zajęcia pod tym kątem pokazujesz im, że traktujesz ich indywidualnie. Zadbaj też o to, by zmobilizować go i podkreślać wartość gotowości i umiejętności do przejęcia przez niego procesu uczenia się również poza lekcją.

#6 Stawaj im cele

Czyli otwórz ich oczy na to, czego oni nie widzą. Pokaż im, jakie są korzyści ze znajomości języka obcego, jak wygląda rynek pracy, jakie możliwości mają znając np. angielski po ukończeniu szkoły, jak mogą wykorzystać tę wiedzę podczas wakacyjnej pracy, podróżowania, etc.

#7 Prezentuj wiedzę z głową

Pamiętaj, żeby w swojej lekcji znalazły się wszystkie najważniejsze dla jasnego przekazu elementy, porządek, jasność wypowiedzi, dobre tempo, a także cel, w jakim robią dane zadanie, jak i kiedy dana wiedza może się im przydać.

#8 Stwórz przyjemną atmosferę

To niemal oczywiste: chętniej, a więc i lepiej, szybciej i efektywniej uczymy się w miłym otoczeniu, w klimacie. Postaraj się, aby twoi uczniowie czuli się u ciebie na zajęciach po prostu dobrze. Wystarczy uśmiech, miły tembr głosu, uważność skierowana na ucznia. Spróbuj!

Nie ma złotego środka, zwłaszcza gdy grupa lub jednostki okażą się “motywacyjnoodporne”, a warunki i zasób pomocy naukowych w zwykłej szkole niewystarczające. Spróbujcie jednak wykorzystać jedną, kilka albo wszystkie z powyższych sposobów i dając siłę do działania innym – weźcie porcję do motywowania siebie.

Może również to Ciebie zaciekawi?

Bilingwalne dzieciaki – kilka rad, jak wychować dwujęzyczne dziecko

Bilingwalne dzieciaki – kilka rad, jak wychować dwujęzyczne dziecko

Zapewne spotkaliście w parku, przedszkolu lub swoim otoczeniu dzieci, których jedno z rodziców jest obcokrajowcem. Czy zdumiało was, z jaką łatwością porozumiewają się zarówno z mamą, jak i tatą w ich rodzimej mowie? W świecie, który przestaje mieć granice dwujęzyczność staje się…
Czytaj artykuł
Wszystkie wpisy
Czym jest langzie?

Langzie to największa polska porównywarka szkół i kursów językowych. Z nami znajdziesz swój wymarzony kurs w swoim mieście!

Znajdź kurs
hola!
Salut :-)