Rankingi szkół językowych – szukać tylko gdzie?

Rankingi szkół językowych – szukać tylko gdzie?

Wszyscy lubimy rankingi (nawet, jeśli się do tego nie przyznajemy). Zawsze powiedzą nam o zwycięzcach, i trochę o „przegranych” (choć nierzadko samo „bycie” w rankingu nobilituje), o najlepszych, i coś więcej o tych słabszych (i dlaczego tacy się okazali). Wskażą, czym bliżej się zainteresować, a czemu… bliżej przyjrzeć. Tym razem słów kilka o, i przegląd rankingów szkół językowych. Gdzie i jak ich poszukiwać?

 

Pierwsze źródła informacji

Rankingi szkół, w tym tych językowych, możemy dziś znaleźć na stronach internetowych poszczególnych miast lub aglomeracji (np. infowarszawa, trojmiasto.pl), albo też witrynach gazet i czasopism (newsweek.pl czy gloswielkopolski.pl). Niezwykle cennym miejscem są specjalnie przygotowane do tego celu strony WWW, które zbierają i szeregują informacje o poszczególnych placówkach i oceniają je, tworząc rozmaite zestawienia pod kątem popularności w regionie, wysokości nadanych przez internautów ocen lub innych kryteriów, czysto merytorycznych lub zawodowych. Twórcy takich witryn dość często też unikają też jednoznacznego oceniania samych placówek, choć po liczbie wyszukanych szkół można też trafić na strony, które dość „selektywnie” podchodzą do rzeczy. A tym samym nie są w pełni wiarygodne. O tej decyduje liczba wyników wyszukiwania, a także ilość porównywanych szkół językowych. A poza tym:

  • możliwie jak najbardziej szczegółowe informacje o każdej nich (ceny, liczby godzin kursów itp.)
  • informacje „wzmocnione” odnośnikami do oficjalnych stron internetowych pojedynczych szkół
  • rozbudowane forum lub przejrzysty system oceniania i komentarzy dodawanych przez internautów

Jeśli to nie wystarczy…

… sięgamy po dane profesjonalnych „dostawców”

Takimi sprawdzonymi źródłami-dostawcami będą na pewno:

  • gazety lokalne i regionalne
  • rankingi przeprowadzane przez pisma ogólnopolskie (magazyny ogólne lub specjalistyczne, np. edukacyjne)
  • raporty wyspecjalizowanych firm i instytucji

Na polskim rynku od wieli wielu lat funkcjonują tytuły, o których z powodzeniem możemy powiedzieć, że stanowią ważny głos przy podejmowaniu decyzji o wyborze drogi edukacyjnej Polaków. Rankingi szkół publikowane przez „Perspektywy” czy „Newsweek” są bardzo wyczekiwane przez ludzi, którzy zamierzają się kształcić, i to na różnych poziomach edukacji. Osobne rankingi, z reguły okazjonalne, opracowują m.in. np. „Gazeta Wyborcza”

Plebiscyty czytelników, czyli głos mają obywatele

Niektóre tytuły prasowe (np. „Głos Wielkopolski” czy „Dziennik Polski”) organizują rokrocznie czytelnicze plebiscyty, z których wylania się mapa lokalnych czy regionalnych, najlepszych szkół językowych. Wielkopolski plebiscyt „Szkoła Językowa Warta Polecenia”, organizowany przez „Dziennik Łódzki” ranking szkół językowych (wybieranych drogą sms-ową) – to tylko przykłady z prasy regionalnej. Swoje rankingi publikują oczywiście czasopisma lub strony internetowe skierowane do braci akademickiej (np. dlastudenta.pl). Często też znajdziemy w nich odniesienia do rankingów obcych, zawsze wówczas z komentarzem redakcji lub samych zainteresowanych, czyli uczniów, studentów czy słuchaczy różnych szkół.

Ogólnopolski Ranking Szkół Językowych organizuje od niedawna właściciel portalu zumi.pl; własny ranking, w oparciu o dane zawarte na stronie, możemy złożyć także w takich wyszukiwarkach jak langzie.pl. W sieci znajdziemy ponadto bardzo wiele subiektywnych przeglądów, dokonywanych przez internautów (blogerów i im podobnych) lub osób z branży.

 

Rankingi warto weryfikować, a jednym ze skuteczniejszych narzędzi do tego są dostępne w sieci porównywarki, wyszukiwarki i, przede wszystkim, oceny wystawiane przez internautów czy osoby, które uczą się bądź uczyły w nich. W połączeniu ze specjalistycznymi „rankingami z tradycją” (prasa), możemy złożyć sobie najlepiej dopasowaną i najpełniejszą merytorycznie mapę językowych szkół w Polsce.

Może również to Ciebie zaciekawi?

Blog jako narzędzie promocji szkoły

Blog jako narzędzie promocji szkoły

Dotarcie do jak największej liczby potencjalnych uczniów i zdobycie ich zainteresowania to istotne zadanie dla szkoły językowej. Dostarczenie już korzystającym z oferty kursantom jak największej ilości wiedzy dodatkowej, informacji na temat działania szkoły, ciekawostek, pomocy naukowych, to równie ważna misja. Warto więc pomyśleć o odpowiednim kanale komunikacyjnym, przez który szkoła mogłaby realizować te działania.
Czytaj artykuł
Wszystkie wpisy
Czym jest langzie?

Langzie to największa polska porównywarka szkół i kursów językowych. Z nami znajdziesz swój wymarzony kurs w swoim mieście!

Znajdź kurs
hola!
Salut :-)