Trzy mity na temat: Dzieci i języki obce

Trzy mity na temat: Dzieci i języki obce

 

Ostatnio pisaliśmy o jednym z większych mitów na temat uczenia dzieci języków obcych. Okazuje się, że fałszywych przekonań w tej kwestii jest znacznie więcej. Dziś czas na kolejne trzy mity, które należy obalić.

Aby dziecko nauczyło się języka, musi chodzić na zajęcia przynajmniej dwa, trzy razy w tygodniu

Oczywiście częsty kontakt z językiem to istotny czynnik wpływający na szybkość jego przyswojenia. Nie zapominajmy jednak, że mamy do czynienia z kilkuletnimi maluchami, które męczą się równie szybko, jak przemieszczają 😉 Wożenie je na zajęcia trzy razy w tygodniu, na popołudniowe lub wieczorne zajęcia może szybko minąć się z celem. Dziecko będzie przemęczone, szybko zniechęci się do zajęć, a przecież jego obcowanie w szkole ma mieć również znaczenie przy kształtowaniu gotowości szkolnej, ćwiczenie pamięci, systematyczności, kompetencji społecznych. Zadbanie o wyważenie ilości zajęć dodatkowych z języka obcego nie oznacza zmniejszania czasu, w jakim dziecko może z nim obcować. Warto docenić wartość słuchania, takiego “przy okazji”. Jak udowadniają badania, nawet sączące się w tle piosenki, czytane w danym języku e-booki, rymowanki trafiają “tam, gdzie trzeba”. Malec osłuchuje się ze strukturą języka, wychwytuje słówka, a jeśli powiesz do niego albo zapytasz co jakiś czas coś, np. po angielsku, zacznie traktować go jako formę
komunikowania się.

Podczas zajęć w formie zabawy dziecko nie jest w stanie się wiele nauczyć

Cóż, zatroszczenie się o formę zajęć jest równie, jeśli nie bardziej istotne, co wybór szkoły czy nauczyciela. Maluchy skupiają jednorazowo swoją uwagę jedynie na kilka minut. Zamiast więc sztywnego siedzenia w ławeczkach, lekcje powinny mieć formę zabawy, teatrzyku, zajęć muzyczno-ruchowych, teatralnych czy plastycznych. Zabawa to integralna część dzieciństwa, dzięki której maluchy nabywają niezbędnych umiejętności, z których skorzystają w swoim całym życiu. Jeśli nauka języków obcych odbędzie się w sposób atrakcyjny, ciekawy i niemonotonny, wiedza szybciej i łatwiej “wejdzie” do głowy. Jeśli powtarzaniu słówek czy konstrukcji towarzyszy ruch, na przykład pokazywanie części ciała, kolorów, przedmiotów, o których mowa, wiedza będzie miała mocniejsze podstawy, szybciej zakorzeni się i łatwiej będzie po nią potem sięgnąć.

Wprowadzenie języka obcego we wczesnym dzieciństwie spowoduje opóźnienie rozwoju języka ojczystego.

To częsta obawa rodziców dzieci mieszkających za granicą lub par mieszanych, których dom z naturalnych powodów staje się bilingwalny. “Wszystko mu się pomiesza w głowie i po polsku będzie mówił później niż jego rówieśnicy”. Tymczasem nauka języka obcego u dzieci do 7. roku życia przebiega w sposób podobny do nauki języka ojczystego. Najpierw następuje osłuchiwanie się z językiem, jego melodią, akcentem, a następnie naśladowanie zasłyszanych dźwięków, początkowo bez zrozumienia, aby następnie przypisać konkretnym dźwiękom, ich zestawom znaczenia. Wówczas padają pierwsze “pełnoprawne” słowa. Kolejność ta jest niezwykle istotna, pozwala na uniknięcie problemów z artykulacją, prawidłowym kształtowaniem się aparatu mowy.

Temu procesowi sprzyja naturalna wrażliwość słuchowa i łatwość w przyswajaniu wszystkich długości fal dźwiękowych. To właśnie dzięki tej, mijającej po kilku pierwszych latach życia zdolności dzieci, które wcześnie “zanurzono” w danym języku mają szansę używać akcentu czy wymowy w sposób, w jaki robią to jego naturalni użytkownicy. Z neurobiologicznego punktu widzenia korzystne jest, nawet jeśli małe dziecko będzie tylko słuchać języka lub poznawać pojedyncze słówka. Lekarze zalecają zresztą, by dziecko wystawiać na jak najwięcej bodźców, które udrażniają pewne szlaki nerwowe w mózgu. To jeszcze jeden dowód na to, że wprowadzenie języka obcego już w pierwszych latach życia ma masę pozytywnych skutków.

Może również to Ciebie zaciekawi?

Kursy językowe: specjalistyczny czy biznesowy?

Kursy językowe: specjalistyczny czy biznesowy?

Kursy językowe to nie tylko proste lekcje, na które zapisujemy się ze względu na chęć poznania podstaw języka, być może doszlifowania dotychczasowego poziomu, czy dostosowania się do tymczasowych trendów na rynku pracy. Warto podejść do nich nieco węziej i dopasować kurs względem siebie tak, by lepiej przyswoić wybrany język.
Czytaj artykuł
Wszystkie wpisy
Czym jest langzie?

Langzie to największa polska porównywarka szkół i kursów językowych. Z nami znajdziesz swój wymarzony kurs w swoim mieście!

Znajdź kurs
hola!
Salut :-)