Ucz się jak dziecko – szybko, łatwo i „przy okazji”

Ucz się jak dziecko – szybko, łatwo i „przy okazji”

Jak sprawić, by nauka języka obcego szła sprawnie, szybko i nie była obarczona wysiłkiem, który zniechęca i hamuje postępy? Spójrz na dzieciaki, może uczyć się jak one? Łatwo, przyjemnie, bo automatycznie, "przy okazji" i “nie wiadomo kiedy”?

Genialne, przecież one uczą się na placu zabaw czy oglądając kreskówki! Tak, człowiek zaczyna proces uczenia się w trzecim miesiącu życia i nigdy go nie kończy! Chodzi o stworzenie naszemu mózgowi takich warunków, takiego środowiska, które będą sprzyjały jego otwartości, chłonności, gotowości do przyswajania wiedzy, jakie pojawiają się w dzieciństwie.

Co sprawia, że mózg stymulowany jest do nauki?

Naturalnie jest kilka czynników, które otwierają nasze głowy na wiedzę. W wieku kilkunastu miesięcy czy kilku lat pojawiają się one i towarzyszą dzieciom w sposób naturalny. W życiu dorosłym trzeba o nie zadbać, ponieważ „dorosłe” metody nauczania przyjmują zazwyczaj bardziej sztywne formy, które gaszą to, co cenne w nieskrępowaniu, na jakie pozwala się najmłodszym.

Zabawa – połączenie nauki z czymś tak rozluźniającym, jak beztroska zabawa jest kluczem do szybkiej nauki, której nawet nie poczujemy. Żarty, zabawne scenki, odgrywanie ról, oglądanie filmów komediowych, skeczy – to doskonałe “sytuacje”, które sprzyjają przyswajaniu wiedzy. Rzućcie okiem na dzieci: dla maluchów nauka jest po prostu zabawą, powiązaną z ruchem, muzyką, wielokrotnym powtarzaniem, tworzeniem rymów, śmiesznych historii, rymowanek. Im śmieszniej, bardziej na luzie, a nawet absurdalnie, tym lepiej!

Ruch – ponieważ pamięć to nie tylko zjawisko kojarzone z głową – zapamiętywaniem słówek, gramatyki, to również pamięć ciała, nie mniej ważna. Dzieci pokazujące części ciała w takt piosenki, zapamiętają nazywające je słowa szybciej i łatwiej, niż ucząc się ich z kartek podręcznika.

Słuchanie – dzięki wsłuchiwaniu się w mowę tubylców, “podsłuchiwanie” ich w naturalnym środowisku, oglądanie obcojęzycznych filmów – osłuchujemy się z melodią, akcentem języka, chwytamy całe konstrukcje językowe, a nawet potoczne zwroty i wyrażenia, których najczęściej lekcje w szkole najczęściej nam nie dostarczają. Do tego dochodzi kontekst, który pomaga zrozumieć komunikaty nawet bez rozumienia wszystkich słów, wypowiedzi. I o to chodzi, dzieciom nie potrzeba całego słownika, żeby pojęły treść komunikatów.

Mówienie – słuchanie dźwięków języka pobudza mózg do pracy, uruchamiając przełącznik na moduł “mówienie”. Nawet niedokładne czy nieprawidłowe powtarzanie danego słowa bądź konstrukcji wzmacnia połączenia nerwowe, odpowiadające za ich zapamiętanie. Mówcie, nie bójcie się „kaleczyć” języka! Takie są początki 😉

Zanurzenie w języku – zanurzenie w języku, z jakim mamy do czynienia np. podczas pobytu w danym kraju, wśród ludzi mówiących nim lub na zajęciach z native speakerem to kwintesencja nieprzymuszonego, niezauważalnego przyswajania języka. Jeśli do tego dochodzi kontekst kulturowy, społeczny, a nawet… kulinarny, to nasz mózg stymulowany jest intensywnie z wielu stron. Zanurzenie w języku przez nieustanne słuchanie, kojarzenie dźwięków, kontekstu owocuje błyskawicznym przestawieniem się na mówienie.

Jak bawić się nauką?

Ciekawość, chęć zabawy, otwartość na bodźce przyjmowane wieloma zmysłami – to faktory sprzyjające uczeniu się. Może wydać się to infantylne, ale nauka piosenek czy wierszyków w docelowym języku to genialny sposób na przyswojenie słówek, konstrukcji czy ćwiczenie mowy. Oglądanie filmów, czytanie artykułów, których tematyka zazębia się z naszymi zainteresowaniami to kolejna sytuacja sprzyjająca “połknięciu” języka w łatwy sposób – chętniej i łatwiej w głowie zostają nam informacje, które nas interesują. Nie bój się, zapomnij o błędach i słabym akcencie – ważne, abyś dążył do celu – masz się dogadać, masz zostać zrozumianym, a to że twojemu komunikatowi muszą towarzyszyć gesty bądź inne, dodatkowe komunikaty niewerbalne – nie szkodzi, keep kalm and have fun, like kids!

Może również to Ciebie zaciekawi?

Zaangażuj wszystkie zmysły – 3 metody nauczania języka obcego w przedszkolu

Zaangażuj wszystkie zmysły – 3 metody nauczania języka obcego w przedszkolu

Nauczanie języków obcych w grupach przedszkolnych to zazwyczaj mieszanka różnych metod, dostosowanych do możliwości, temperamentu i aktualnych potrzeb małych uczniów.
Czytaj artykuł
Wszystkie wpisy
Czym jest langzie?

Langzie to największa polska porównywarka szkół i kursów językowych. Z nami znajdziesz swój wymarzony kurs w swoim mieście!

Znajdź kurs
hola!
Salut :-)