Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że na rynku najbardziej brakuje pracowników fizycznych. Są wśród nich m.in. budowlańcy, tynkarze, malarze, sprzedawcy czy kierowcy. Firmy prześcigają się w pomysłach, jak zrekrutować pracowników z kategorii „blue collar”, a także w jaki sposób utrzymać zespół. Na czym polega udana rekrutacja? Commplace, agencja PR i employer branding z wieloletnim doświadczeniem sprawdziła, jak przeprowadzić udaną rekrutację i dotrzeć do odpowiednich pracowników.
Dane Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej wskazują na niską stopę bezrobocia na poziomie 4,9 proc[1]. Liczba osób zarejestrowanych w urzędach pracy spadła o 6,5 tysiąca i wynosi obecnie 811,5 tys. osób. Aż 81 proc. firm nie może znaleźć pracowników zarówno na zupełnie nowe wakaty, jak i w ramach zastępstwa za osoby, które zdecydowały się zmienić pracę[2]. Jeszcze 10 lat temu zaledwie 37 proc. przedsiębiorstw miało problem ze znalezieniem pracowników. Agencja Commplace sprawdziła, w jaki sposób rekrutować „blue collar”. Oto najważniejsze spostrzeżenia:
- zadbaj o dobrą opinię o firmie na rynku;
- podstaw na reklamy w social mediach i Googla Ads;
- mów głośno o benefitach.
Zadbaj o swoją opinię na rynku
Aż 61 proc. kurierów i kierowców jest zdania, że łatwo może znaleźć nową pracę. Podobnie myślą osoby zatrudnione w branży budowlanej, wykończeniowej czy magazynierzy[3]. Pracownicy chętniej rotują między firmami, są otwarci na zmiany i wybierają firmy, które mają więcej do zaoferowania. Liczą się nie tylko pobudki finansowe.
– Złe opinie o firmie mogą mieć wpływ na wyniki rekrutacji. Nawet największe przedsiębiorstwa borykają się z tym zjawiskiem. Firmy od początku funkcjonowania powinny zadbać o swój wizerunek, by przyciągać pracowników nie tylko pensją na odpowiednim poziomie, ale także atrakcyjnymi warunkami zatrudnienia. W dobie dostępu do Internetu aż 75 proc. osób sprawdza opinie o firmie, zanim zdecyduje się na złożenie CV. Połączenie employer brandingu z działaniami PR-owymi pomoże przedsiębiorstwom zbudować odpowiedni wizerunek silnego i rzetelnego pracodawcy – wyjaśnia Sebastian Kopiej, CEO agencji PR Commplace.
Obserwacje agencji pokazują, że pracownicy najczęściej sprawdzają opinie o firmie w Google, social mediach (Facebook, LinkedIn), na forach, a także pytają znajomych co sądzą o danym przedsiębiorstwie.
Podstaw na reklamy w social mediach i Googla Ads
Budowanie opinii o firmie jest połączone z aktywnymi działaniami w social mediach, a także pozycjonowaniem w Google. Zdaniem Sebastiana Kopieja podejmowanie takich działań to konieczność.
– Google Ads to szybki, niedrogi i skuteczny sposób dotarcia do klientów czy pracowników. Firma może skorzystać z modelu cost per click, czyli elastycznego modelu rozliczeń. W Polsce aż 96,77 proc. wszystkich zapytań trafia do Google, a sam indeks liczy już przeszło 50 miliardów stron. Najważniejsze, aby mieć jasny i sprecyzowany cel. Jeśli chcemy pozyskać pracowników blue collar ustawmy dokładnie takie kampanie, nastawione na te grupy docelowe – dodaje Kopiej.
Firmy powinny postawić także na aktywne działania w social mediach. Tym bardziej że na całym świecie korzysta z nich ok. 4,2 mld osób.
Mów o benefitach
Budowanie wizerunku firmy jako przyjaznego pracodawcy wymaga podejmowania szeregu działań. Zdaniem eksperta konieczne są nie tylko dobre opinie. Na zatłoczonym rynku firma powinna oferować pracownikom benefity. Pracownicy doceniają wszelkie inicjatywy ze strony pracodawców.
Benefity dla blue collars powinny być odpowiednio dobrane. Na pewno sprawdzą się karty podarunkowe, dodatkowe bony pieniężne co kwartał, nagrody świąteczne, a także wyjazdy integracyjne.
Udana rekrutacja pracowników łączy się także z wyznaczaniem KPI i badaniem, czy podejmowane działania przynoszą skutek. Ważna jest również transparentność w ogłoszeniach, a także bieżące reagowanie na komentarze, dotyczące firmy jako pracodawcy – i to bez względu na ich charakter.
[1] Dane z lipca br.
[2] Raport Manpower Group „Niedobór talentów 2022”
[3] Badania Pracuj.pl. Kariera okiem fachowca. Pracownicy fizyczni o życiu zawodowym.
Czytanie daje wiele korzyści. Relaksuje, poszerza wiedzę, daje poczucie dobrze wykorzystanego i mile spędzonego czasu.
Czytanie poprawia pamięć. Gdy mózg stara się wszystko zapamiętać, wówczas pamięć staje się lepsza. Przy każdej kolejnej publikacji, tworzą się nowe ścieżki, wzmacniające już te istniejące. Podczas czytania jest więcej czasu na myślenie, analizowanie, refleksję. Można wrócić do konkretnego fragmentu i przeczytać go kilka razy, by zwiększyć aktywność pamięci.
Pobudzamy do działania naszą wyobraźnię. Tworzymy w głowie pewne obrazy, łącząc je z tymi, które już posiadamy w pamięci. Tak jak sportowcy ćwiczą swoje mięśnie na np. podnosząc ciężary, czy kulturyści napinając je, a tym samym rozwijając, tak w naszej głowie wzmacniają się „mięśnie pamięci” podczas czytania.
Czytanie uwalania od stresu i uspokaja. Czytanie bardziej łagodzi stres, niż słuchanie muzyki czy spacer. Ma pozytywny wpływa na nasze ciało, które odpoczywa i regeneruje się. Podczas czytania zostajemy przeniesieni do innego świata, pozbawionego kłopotów i problemów dnia codziennego. Zmienia się wówczas nasze samopoczucie.
Czytanie kształtuje charakter. Niezależnie czy będzie to literatura obyczajowa, psychologia, kryminał, czy tematyka społeczna, z każdej pozycji jesteśmy wstanie wysunąć swoje wnioski lub dowiedzieć się całkowicie nowych rzeczy. Czytanie uczy jak zachować się w danej sytuacji, poszerza horyzonty, otwiera nas na nowe doświadczenia, po porostu nas kształtuje.
Książki pogłębiają wiedzę. Ludzie, którzy czytają regularnie i w dużych ilościach, wydają się być mądrzejsi od tych, którzy tego nie praktykują. Są bardziej świadomi swojego otoczenia, tego kim są i w jaki sposób działają poprzez bogactwo nauki, wydobyte z książek. Każda publikacja to skarbnica wiedzy. Ilekroć będziemy czytać te samą pozycję, to za każdym razem wydobędziemy z niej nowe informacje, zwrócimy uwagę na coś innego, albo na konkretną sprawę spojrzymy z innej perspektywy.
Im częstszy mamy kontakt z różnorodną literaturą tym większa ilość słów zostaje przez nas przyswojona. Poprawia się tym samym nasze wysławianie się i dowodzenie językiem. W naszej głowie pozostają nowe słowa, idiomy, wyrażenia i style pisania, charakterystyczne dla danego utworu. Pokaźny zasób słownictwa ułatwia funkcjonowanie zarówno na polu zawodowym jak i prywatnym. Nowe wyrazy, które przyswoiliśmy wspierają nasze procesy myślowe, a to z kolei przekłada się wyrażanie naszych uczuć i myśli. Osobom oczytanym łatwiej się komunikować ze względu na zróżnicowany zakres słów.
Czytanie opóźnia demencję i spowalnia rozwój choroby Alzheimera. Czytanie zmniejsza poziom depresji, a dobry poradnik pozwala nawet wyjść z niej całkowicie. Takie publikacje zawierają wiele cennych wskazówek, dotyczących diet, ćwiczeń i zdrowego stylu życia. Zastosowanie się do nich prowadzi do ulepszenia zdrowia fizycznego i psychicznego.
Codzienny trening mózgu w postaci czytania może zahamować rozwój zaburzeń funkcji poznawczych w podeszłym wieku. Czytanie to jeden z najlepszych sposobów wyciszenia się przed spaniem.
Czytanie fikcji literackiej ma znakomity wpływ na zdolność do empatii i znoszenia niepewnych sytuacji. To wszystko sprawia, że bardziej rozumiemy ludzkie emocje i staramy się nie popełniać tych samych błędów. Zdobywamy nową wiedzę na temat możliwości i sposobów zachowań w różnych sytuacjach, z którymi dotąd nie mieliśmy do czynienia.
Czytanie poprawia umiejętności komunikacyjne. Pomaga w łatwy sposób przekazać to, co chcemy powiedzieć. Dobra komunikacja, polepsza relacje z innymi.
Wystarczy 20 minut dziennie na czytanie, by przekonać się, że jesteśmy bardziej skoncentrowani na innych czynnościach. Czytanie w znacznym stopniu poprawia pamięć, inteligencję i koncentrację. Czytanie pozwala mózgowi odbyć rodzaj treningu, stymulując mózg do pracy. Im bardziej jest on aktywny, tym dla niego lepiej. Poszerzamy swoją wiedzę na wiele tematów i wzbogacamy własne słownictwo.
Nie ma wątpliwości, że czytanie wpływa w znaczącym stopniu na nasz umysł. Choć statystyki nie są pozytywne i pokazują, że coraz więcej osób zamiast papierowej lektury wybiera Internet jako podstawowe źródło informacji, bez wątpienia to właśnie czytanie książek pogłębia zasób słownictwa, uczy ortografii, interpunkcji, pozwala na dogłębne poznanie problemu, poszerza wiedzę. Czasami wystarczy kilka minut dziennie, by w ciągu roku przeczytać wiele wartościowych książek.
Czytanie wzbogaca słownictwo, co znacznie pomaga w opisywaniu swoich uczuć i myśli. Ludziom często umyka jakiś wyraz lub chcą coś powiedzieć, ale nie potrafią ubrać tego w słowa. Na szczęście można nad tym pracować, a czytanie jest najlepszym ćwiczeniem. Warto czytać książki zarówno podczas nauki czytania, jak i wtedy, kiedy ta umiejętność została opanowana do perfekcji. Poza tym dobrze jest zwrócić uwagę na dzieła wybitnych, polskich i zagranicznych pisarzy, którzy są prawdziwymi mistrzami we władaniu języka.
Czytanie książek to także doskonała stymulacja dla mózgu. Czytając, tworzymy w głowie obrazy, łączymy nową wiedzę z tym, co już jest nam znane. Podczas czytania lektury, neurony są nieustannie zmuszane do wysiłku, co przekłada się na lepszą pamięć.
Dlaczego warto czytać książki? Czytanie działa uspokajająco. Jeżeli wybierzesz książkę, która naprawdę Cię interesuje, stres dnia codziennego odejdzie w zapomnienie. Książki biznesowe czy poradniki warto czytać rano. Natomiast wieczorem, przed snem wybieraj powieści — ułatwi Ci to zasypianie.
Ludzie, którzy czytają, są mądrzejsi. Nie bez powodu mówi się o kimś, kto posiada wartościową wiedzę, że jest „oczytany”. Książki pozwalają na poprawę wielu aspektów swojego życia — od biznesu, poprzez relacje z innymi, po psychologię. Warto czytać książki, ponieważ to właśnie lektura sprawia, że człowiek poszerza swoje horyzonty i staje się jeszcze bardziej inteligentny.
Książki potrafią zainspirować. Czasami znajdujemy się w takim punkcie swojego życia, że nie wiemy, w którą stronę warto pójść. Dlaczego warto czytać książki? W lekturze może zainspirować wszystko — postawa głównego bohatera, odwiedzane miejsca, podejmowane decyzje, aktywności.
Czytanie książek rozwija wrażliwość na sztukę i na innych ludzi. Ludzie, którzy czytają, 3 razy częściej odwiedzają muzea, a 2 razy częściej sami malują, piszą lub fotografują. Dzięki książkom rozwija się także empatia. Angażujemy się w fikcję literacką i potrafimy postawić się na miejscu drugiego człowieka, a także go zrozumieć.
Książki wpływają także na większe zdolności analityczne. Osoby, które czytają kryminały, wymagające rozwiązywania zagadek, analizowania faktów, stawiania tez, rozwijają w sobie zdolność krytycznego i analitycznego myślenia. W tym przypadku szczególnie polecamy klasyki polskich kryminałów. Pamiętaj, że warto czytać książki już od najmłodszych lat, aby zauważyć pozytywny wpływ czytania w dorosłym życiu.
Częstsze sięganie po lekturę to także rozwijanie własnego stylu. Warto wybierać książki uznanych pisarzy, dzięki którym nauczymy się poprawności gramatycznej oraz ortograficznej. To jedna z najważniejszej korzyści, wynikającej z czytania książek, którą z pewnością doceni każdy dorosły, który już jako dziecko namiętnie czytał książki.
Dzięki czytaniu możemy postawić się w różnych sytuacjach i wyobrażać sobie, co zrobilibyśmy na miejscu bohatera. Otwieramy się tym samym na nowe doświadczenia czy wyzwania, rozszerzamy horyzonty, kształtując własną osobowość. Ponadto dziecko, czytające mądre powieści przygodowe może nauczyć się pozytywnych zachowań, które w dorosłym życiu mogą nie raz uratować człowieka z opresji.
Według badań przeprowadzonych przez amerykańską agencję wspierającą sztukę — NEA — ludzie, którzy regularnie czytają, znacznie bardziej angażują się obywatelsko oraz kulturowo. Co więcej, czytelnicy mają większą swobodę i łatwość wypowiedzi